Jaunais gads nāk ar jaunām prasībām uzņēmumiem. No 1. janvāra visām juridiskām personām e-adreses lietošana būs obligāta.
Ko tas nozīmē biznesa videi? Ikvienam uzņēmumam būs sava pārbaudīta, oficiāla elektroniska adrese, kurā saņemt svarīgos ziņojumus no valsts pārvaldes institūcijām. Šobrīd vairums uzņēmumu digitālo dokumentu apmaiņā paļaujas uz e-pastiem vai biznesa vadības sistēmām, taču personāla mainības vai prombūtnes dēļ svarīgi sūtījumi nereti nedēļām ilgi neatvērti noguļ elektroniskajā pastkastītē un nenonāk līdz adresātam. Tāuzņēmums var nesaņemt svarīgus valsts iestāžu paziņojumus vai vismaz aizbildināties, ka tie nav nonākuši līdz adresātam. E-adrese šo situāciju mainīs.
Juridiskas personas e-adresi var izveidot divos veidos - valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv vai integrējot risinājumu sava uzņēmuma dokumentu vadības vai biznesa sistēmā. To jau tagad var izdarīt arī mūsu sistēmā Jumis, un tas sniedz uzņēmumiem iespēju gan saņemt, gan nosūtīt rēķinus klientiem tieši uz e-adresi.
Jāuzsver, ka no e-adreses nevar sūtīt vēstules iedzīvotājiem vai uzņēmumiem, ja vien tiem nav uzticēta valsts pārvaldes funkcija. Tas nozīmē, ka pašlaik e-adrese nodrošina saziņu starp valsti un pavalstniekiem – kā fiziskām, tā juridiskām personām. Elektroniskās adreses lietotāji jau tagad var saņemt paziņojumus no 3400 valsts un pašvaldību iestādēm jebkurā laikā un no jebkuras atrašanās vietas. Sazināties e-adresē iespējams ar visām iestādēm, kas iekļautas Uzņēmumu reģistra tīmekļa vietnē pieejamajā Publisko personu un iestāžu sarakstā. Tās ir gan valsts iestādes, piemēram, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts darba inspekcija, Konkurences padome un citas, gan pašvaldības, pašvaldību iestādes un pašvaldību kapitālsabiedrības, kā arī prokuratūra, tiesu iestādes, maksātnespējas administratori, zvērināti tiesu izpildītāji, zvērināti notāri.
Juridiskām personām e-adrese ļauj ne tikai sazināties ar valsts un pašvaldību iestādēm, bet arī pieteikt virkni dažādu pakalpojumu, reģistrēt uzņēmumu, pieprasīt un saņemt saimnieciskajai darbībai nepieciešamās licences un atļaujas, nosūtīt iesniegumus un rēķinus, veikt darījumus, saņemt iestāžu lēmumu izrakstus, saņemt informāciju par nekustamā īpašuma nodokli un īstenot citas ar nekustamo īpašumu saistītas darbības.
E-adreses nozīmīgākais pienesums ir ātrāka dokumentu aprite un iespēja valstij ietaupīt līdzekļus uz pasta izdevumu rēķina. Abi ieguvumi ir gan uzņēmumu, gan valsts, gan visas sabiedrības interesēs. Pie tam elektroniskais sūtījums samazina informācijas noplūšanas risku, jo nonāk tieši no sūtītāja pie saņēmēja pa ļoti drošu kanālu, kamēr pat ierakstīta vēstule ceļo caur daudzām rokām. Nedrīkst par zemu novērtēt arī izglābtos kokus, kuri vairs nebūs nepieciešami vēstuļu papīra un aplokšņu izgatavošanai. Tādēļ var droši teikt, ka ar e-adreses ieviešanu Latvija kļūs vēl zaļāka un ilgtspējīgāka.
Lai izveidotu e-adresi, pietiek ar eParaksts mobile risinājumu, ko pandēmijas gados ieviesuši ļoti daudzi uzņēmumi un pašnodarbinātie pakalpojumu sniedzēji. Bez eID kartes var iztikt. E-adreses izveidošanai jādodas uz portālu Latvija.lv, kur jānospiež uz sadaļas «Izveidot savu e-adresi». Pēc tam papildu informācijas lapā jāsameklē sadaļa uzņēmējiem un jāspiež uz pogas «Izveidot e-adresi». Tur tiks prasīts identificēt sevi ar elektroniskā paraksta rīku, un tas būtībā arī viss. Dažu minūšu laikā e-adrese ir izveidota.