16.06.2025

Piekļūstamākas preces un pakalpojumi - kā to panākt?

Jūnija beigās Latvijā stājas spēkā jaunā Eiropas Savienības Piekļūstamības direktīva (European Accessibility Act), kas prasīs ražošanas, tirdzniecības un dažādu pakalpojumu sniegšanas uzņēmumiem ienest būtiskas korekcijas saziņā ar patērētājiem izmantotos kanālos. Direktīvas galvenais mērķis ir padarīt preces un pakalpojumus pieejamākus visiem potenciālajiem klientiem, arī cilvēkiem ar fiziskiem, garīgiem vai intelektuāliem traucējumiem. Visiem pieejama informācija Direktīvas prasību ieviešanas nolūkos pirms gada pieņemtais Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums stāsies spēkā 28. jūnijā, un tas paredz, ka noteiktās jomās varēs izplatīt un sniegt tikai piekļūstamas preces un pakalpojumus. Proti, tādas, kas uztveramas ar vairāk nekā vienu sensoro kanālu. Prasības attieksies uz pašapkalpošanās temināļiem, finanšu pakalpojumiem, lieliem internetveikaliem, pasažieru pārvadājumiem, elektronisko sakaru pakalpojumiem un citām sfērām[1]. Piekļūstamības prasības paredz, ka e-komercijas vietnēm un lietotnēm ir jābūt pieejamām visiem lietotājiem. Arī tiem, kuri izmanto palīgtehnoloģijas. Informācijai jābūt skaidrai, viegli uztveramai un pieejamai dažādos formātos. Tekstiem jābūt ar piemērota lieluma un pietiekama kontrasta burtiem, lai tas varēt salasīt cilvēki ar vāju redzi. Būtiski, ka prasības attiecas arī uz informāciju, kas sniegta uz paša produkta, instrukcijās, kā arī ar preci vai pakalpojumu saistītās tīmekļvietnēs un mobilajās lietotnēs. Pārbaudīt un laikus sagatavoties Likumā uzskaitītās prasības nepārprotami parāda, ka komersantiem nāksies būtiski piestrādāt pie satura piekļūstamības uzlabošanas, un tas prasīs papildu izdevumus. Lai gūtu nojausmu par nepieciešamajiem uzlabojumiem un samazinātu tēriņus, var izmantot dažādus digitālos rīkus, kas palīdzēs pielāgoties jaunajām prasībām. Kā vienu no pirmajiem situācijas sākotnējai izvērtēšanai var izmantot WAVE Web Accessibility Evaluation Tool jeb tīmekļa piekļūstamības izvērtēšanas rīku. Šajā vietnē ievadot jebkādas mājas lapas adresi, tiek sagatavots vispārīgs pārskats par to no piekļūstamības viedokļa. Rīks uzrāda gan kļūdas mājaslapas struktūrā, tostarp tukšus šķirkļus un saites, kas neaizved nekur, gan brīdina par grūti salasāmu tekstu un nepietiekamu kontrastu lapā. WAVE var izmantot arī kā tīmekļa pārlūkprogrammas paplašinājumu, kas izvērtēs vietni tieši no attiecīgās pārlūkprogrammas skatupunkta. Līdzīgu novērtējumu piedāvā Google Chrome un Mozilla Firefox pārlūkprogrammām izveidotais paplašinājums axe DevTools. Šis bezmaksas paplašinājums īpaši noderēs, veidojot jaunas tīmekļa vietnes vai to šķirkļus. Noklikšķinot uz pārbaudes veikšanas ikonas, axeDevTools veic rūpīgu piekļūstamības analīzi un uzrāda potenciālās problēmas. Tas ir skarbs, bet taisnīgs, uzreiz identificējot visas neatbilstības un neatstājot vietu šaubām. Paklausot rīka ieteikumiem, iespējams izvairīties no nepieciešamības veikt labojumus vēlāk. Kad problēmas noskaidrotas, nepieciešams risinājums. Vismaz daļēji to piedāvā NVDA ekrāna lasītājs, kas ļauj pārbaudīt, kā interneta vietni uztver lietotāji ar redzes traucējumiem, un veikt uzlabojumus. Šo lejupielādējamo bezmaksas programmu izstrādājuši cilvēki ar redzes traucējumiem, tādēļ tā patiešām spēj veikt savu funkciju. Tā ir saderīga ar populārākajām pārlūkprogrammām, e-pastu platformām, biroja programmām un pat mūzikas atskaņotājiem. NVDA iesaka, kā mainīt burtu fontus un izmēru, lai tie būtu vieglāk saskatāmi cilvēkiem ar vāju redzi. Rīks arī spēj pārvērst tekstu runā vismaz 55 valodās, kā arī balsī lasa tekstu, virs kura tiek uzvirzīts kursors vai pirksts, ja tiek izmantots skārienekrāns. Tas arī nolasa tekstu no PDF dokumentiem un infografikām. Jāpielāgo arī paši produkti Jāņem vērā, ka jaunās piekļūstamības prasības sniedzas tālu aiz tīmekļa vietnēm, aptverot plašu produktu, pakalpojumu un saziņas kanālu klāstu. Preces jāprojektē un jāražo tā, lai tās varētu lietot pēc iespējas vairāk personu ar invaliditāti[2]. Tas nozīmē ka lietotāja saskarnēm jānodrošina tādu funkcionalitāti un iespējas, kas ļauj piekļūt, uztvert, lietot, saprast un vadīt preci. Turklāt precei jānovērš; arī gaismjutīguma lēkmes, jāaizsargā lietotāja privātums, jāpiedāvā alternatīvas biometriskai identifikācijai, un jānodrošina funkciju saskaņotība un elastīgs mijiedarbības laiks. Pašapkalpošanās termināļiem jānodrošina teksta-runas tehnoloģija, jāļauj lietot personiskās austiņas, jābrīdina lietotājs, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu, ja atbilde jāsniedz noteiktā laikā, jādod iespēja pagarināt pieejamo laiku, jānodrošina pienācīgs kontrasts un ar tausti izšķirami taustiņi un vadīšanas ierīces, kā arī jābūt saderīgiem ar dzirdes tehnoloģijām. Iepakojumam un informācijai uz iepakojuma jābūt piekļūstamai, tostarp informācijai par atvēršanu, aizvēršanu, lietošanu un likvidēšanu, kā arī informācijai par produkta piekļūstamības īpašībām. Ja uzņēmums neizpilda prasības, uzraudzības iestādes vispirms rosinās noteiktā termiņā labprātīgi novērst neatbilstību. Ja tas netiek izdarīts, iespējama soda naudas piemērošana līdz pat 10 000 eiro apjomā[3]. [1] Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums. 3. pants. Likuma darbības joma. [2] Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums. 6. pants. Ražotāja pienākumi. [3] Administratīvā procesa likums. 370.pants. Adresātam uzliktā piespiedu nauda

Lasīt vairāk
08.05.2024
Pāreja uz mākoņrisinājumiem pieņemas spēkā
Lasīt vairāk
21.12.2023
Datorprogrammas jāuztur, kamēr vien tās kāds lieto
Lasīt vairāk
01.09.2023
No izpētes līdz ierīcei – kā top datorprogrammas?
Lasīt vairāk
20.08.2023
Digitāli rīki ideju ģenerēšanai
Lasīt vairāk
16.08.2023
Patīkamāki un izdevīgāki – produkti ar pievienoto vērtību
Lasīt vairāk
16.08.2023
Vairāk nekā puse darbinieku vēlas mācīties vienīgi tiešsaistē
Lasīt vairāk
15.06.2023
Digitāli dokumenti un retāka satikšanās – pie kādām izmaiņām jāpierod biznesam?
Lasīt vairāk
05.06.2023
E-komercijas spēks jeb pat mazi uzņēmumi internetā izaug lieli
Lasīt vairāk
05.06.2023
Kā digitalizēt uzņēmuma grāmatvedības dokumentus?
Lasīt vairāk
10.05.2023
Kā dati var palīdzēt izsekot jūsu klienta dzīves ciklam
Lasīt vairāk
04.04.2023
Digitalizēta grāmatvedība taupa darbinieku laiku
Lasīt vairāk
16.02.2023
Kā izvēlēties grāmatvedības pakalpojumu sniedzēju?
Lasīt vairāk
16.02.2023
Kas jāiekļauj līgumā ar grāmatvedības pakalpojumu sniedzēju?
Lasīt vairāk
06.02.2023
Tieksme augt, radošums, empātija – 2023. gada pieprasītākās īpašības darba tirgū
Lasīt vairāk
30.01.2023
Taupība, MI un kiberdrošība – 2023. gada tehnoloģiju tendences
Lasīt vairāk
30.01.2023
Nākotnes vadītāji – saprotoši starpnieki
Lasīt vairāk
22.12.2022
E-rēķini un to ieviešana Latvijā
Lasīt vairāk
28.11.2022
E-adrese – vienkāršs un drošs veids saziņai un rēķinu saņemšanai
Lasīt vairāk
01.08.2022
Jaunā strādāšanas forma - hibrīddarbs
Lasīt vairāk
18.07.2022
Mākoņpakalpojumi – drošāks patvērums no kiberuzbrukumiem
Lasīt vairāk
13.07.2022
5 nozīmīgi dokumentu digitālas aprites ieguvumi
Lasīt vairāk
28.06.2022
Kāpēc uzņēmuma nākotne ir «mākonī»?
Lasīt vairāk
16.05.2022
E-risinājumi un mākslīgais intelekts. Kas mūs sagaida 2022. gadā?
Lasīt vairāk
10.03.2022
3 mīti par mākoņpakalpojumiem
Lasīt vairāk
01.01.2022
Aizture, konkurence un ierīču novecošana: kādēļ pieslēgšanās mākonim mēdz būt lēna
Lasīt vairāk
08.09.2021
7 svarīgu rīku veidi produktīvam attālinātam darbam
Lasīt vairāk
30.06.2021
Kā motivēt sevi produktīvi strādāt arī vasarā?
Lasīt vairāk
17.06.2021
Trešdaļa ārpakalpojumu grāmatvežu nezina, kā tikt pie licences
Lasīt vairāk
25.05.2021
Rēķinus elektroniski nosūta par 40% vairāk uzņēmumu nekā pērn
Lasīt vairāk
18.05.2021
58% grāmatvežu joprojām strādā ar papīra dokumentiem
Lasīt vairāk