Radikālās izmaiņas darba organizēšanā aizvadītā gada laikā pamudināja uzņēmumus ātrāk pāriet uz digitālu rēķinu apriti. Šobrīd jau 62% Latvijas uzņēmumu izmanto kādu no elektronisko rēķinu risinājumiem.
«Atskatoties uz iepriekšējos gados iegūtajiem datiem, redzams, ka interese par elektronisku rēķinu apmaiņu aizvien pieaug. Pagājušā gada vasarā rēķinus digitālā formā gatavoja un sūtīja 38,5% Latvijas uzņēmumu, bet līdz ar piespiedu attālinātā darba ieviešanu digitālo risinājumu lietotāju īpatsvars pieaudzis gandrīz par 40%. Aug interese arī par automātiski sagatavoto rēķinu modernāko formu – e-rēķiniem. Jāuzsver, ka uzņēmēji tos aizvien labāk izprot un novērtē priekšrocības,» rezultātus komentē Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
«Attālināta darba ieviešana ir palīdzējusi daudziem uzņēmumiem novērtēt ieguvumus, ko sniedz e-rēķinu izmantošana. Pirmkārt, tiek atvieglota grāmatvežu ikdiena, samazinot darbinieku noslodzi. Otrkārt, būtiski samazinās izdevumi, kas saistīti ar rēķinu apstrādi, druku un izsūtīšanu adresātiem. Tikpat svarīgs ieguvums ir ievērojami mazāks cilvēcisko kļūdu risks, jo sarūk manuālā darba apjoms. Domājot par klimata pārmaiņām un ilgtspēju, ir jāuzsver, ka e-rēķini samazina iztērēto papīra daudzumu un nepieciešamību pēc autotransporta izmantošanas. Jo lielāks ir uzņēmums, kas izmanto e-rēķinus, jo lielāks ir ieguvums no sistēmas ieviešanas,” uzsver Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente prof. Signe Bāliņa.
Šobrīd jau 62% Latvijas uzņēmumu izmanto kādu no elektronisko rēķinu risinājumiem.
Aptaujājot vairāk nekā simts Latvijas uzņēmumus, biznesa vadības un grāmatvedības programmas Jumis izstrādātājs Jumis Pro noskaidroja, ka vispopulārākais risinājums ir PDF formāta rēķinu izsūtīšana pa elektronisko pastu. To izmanto 43% no visiem respondentiem. Lai arī šis formāts uzskatāms par zemāko digitalizācijas pakāpi, tā sagatavošana, nosūtīšana un apstrādāšana ir krietni ātrāka nekā papīra formāta rēķinu gadījumā. Turklāt elektroniski sagatavotam rēķinam nav nepieciešams vadītāja paraksts, kura iegūšana attālināta darba apstākļos palēnina dokumentu apriti.
Piektā daļa aptaujāto izvēlējušies augstāka līmeņa digitalizāciju, ieviešot e-rēķinus – datorprogrammas automātiski sagatavotus un saņēmēja datorprogrammas automātiski nolasītus un apstrādātus dokumentus. 4% uzņēmumu izmanto Fitek, Telema, Omniva vai tamlīdzīgus tiešsaistes datu apmaiņas kanālus, 2% dod priekšroku strukturēto rēķinu izsūtīšanai uz e-adresi un 1% apmainās ar XML failiem e-pastā, kamēr 12% izmanto kādu citu e-rēķinu risinājumu. Savukārt 37% turpina strādāt ar papīra rēķiniem.
No aptaujas datiem izriet, ka
visvairāk, 43% respondentu, par galveno e-rēķinu lietošanas ieguvumu uzskata laika ietaupījumu dokumentu apstrādei,
24% novērtē ātrāku dokumentu saņemšanu un 22% ir svarīgi, ka e-rēķini samazina kļūdīšanās risku. Vēl desmitā daļa uzņēmumu par ieguvumu uzskata to, ka e-rēķini nekavējoties tiek iekļauti uzskaites sistēmā, pat ja grāmatvedis nevar uzreiz pieķerties to apstrādei.