Datorprogrammas jāuztur, kamēr vien tās kāds lieto

Datorprogrammas jāuztur, kamēr vien tās kāds lieto

Pēc mēnešiem ilgas pētīšanas, plānošanas, izstrādāšanas un pieslīpēšanas produkts ir gatavs. Darbs galā, vai ne? Atliek gaidīt darba augļus naudas formā. Ne gluži. Vismaz ne datorprogrammu tirgū.

Ja kādā nozarē izgatavoto produktu patiešām var vienkārši nodot tirdzniecības vietai un gaidīt, kad tas tiks pārdots, tad datorprogrammu jomā notiek aktīvs ieviešanas process, kas sastāv no diviem fundamentāliem posmiem - risinājuma pārdošanas un nodošanas gala patērētājiem. Citiem vārdiem sakot, nepietiks paņemt naudu un apmaiņā nosūtīt digitālo preci. Vēl būs jāparūpējas, lai tā iedzīvotos pircēja datorā vai arī būtu pieejama kā mākoņpakalpojums. 

Ceļš līdz pircējam

Pārdošanas process tehniski īpaši neatšķiras no citu preču tirgošanas digitālajā vidē. Izmaiņas ir vien specifiskās niansēs. Pats pārdošanas process var tikt organizēts gan kā tiešā pārdošana paša izstrādātāja tīmekļa vietnē vai interneta veikalā, gan arī iesaistot partnerus. Tas nozīmē, ka attiecīgo produktu var piedāvāt citi internetveikali, starpnieki vai IT uzņēmumi, kuri uztur un apkalpo klientu datorsistēmas.

Katrai pieejai ir savi plusi un mīnusi. Piemēram, izplatot programmu savā tīmekļa vietnē, potenciālais pircējs uzreiz neredzēs tiešos konkurentus. Ja viņš būs nonācis līdz šai lapai, ir augsta iespējamība, ka produkts tiks iegādāts un lejupielādēts. Taču jāapzinās, ka specializētām uzņēmumu mājas lapām ir salīdzinoši neliels apmeklējums.

Turpretī lielajās interneta tirdzniecības platformās kā Sellfy, Shopify, Podia un vairākās citās par pircēju plūsmu galva nav jālauza. Tur ik dienu apgrozās tūkstošiem cilvēku, vienīgi arī tirgotāju konkurence ir pamatīga un mazāk zināma zīmola piedāvājums var «nogrimt» lielāku un turīgāku sāncenšu mārketinga aktivitātēs. No tā izriet, ka abos gadījumos nāksies krietni piestrādāt pie publicitātes, lai potenciālos pircējus «atvestu» pie sava produkta. Tādēļ daudzi izstrādātāji savu produkciju piedāvā pēc iespējas vairāk kanālos, un iespēju robežās rūpējas par tā atpazīstamību. To var darīt daudz un dažādos veidos. 

Produkts jāpadara «redzams»

Datorprogrammu jomā ļoti noderīgs ir satura mārketings. Proti, jāveido interesants un potenciālajiem lietotājiem noderīgs saturs par datorprogrammas iespējām, jāsadarbojas ar lietotņu apskatniekiem un jāaicina viņus izmēģināt produktu, lai tas tikt iekļauts prestižos apskatos un tops, kā arī jāvāc atsauksmes no apmierinātajiem klientiem un jāiekļauj tās podkāstos, video materiālos vai mediju publikācijās.

Bez šaubām aktīvi jārosās sociālajos tīklos, uzrunājot mērķauditoriju. Pasaulē ir simtiem pozitīvu piemēru, kā pat sīki nišas produkti ar interesantu saturu savākuši lielu un kvalitatīvu sekotāju bāzi, kas ne tikai paši patērē saturu, bet arī palīdz to izplatīt tālāk.

Nevajadzētu noniecināt arī klasisko e-pastu mārketingu, informējot esošos klientus par programmas papildu iespējām, atjauninājumiem, uzlabojumiem, jaunas versijas izlaišanu vai akcijas piedāvājumiem.

Liela loma atbalsta dienestiem

Kad klients datorprogrammu iegādājies, tai sekmīgi jānonāk viņa datorā vai viedierīcē. Vai arī jāiegūst iespēja piekļūt mākoņpakalpojumam no lietotāja izvēlētajām iekārtām. Šim nolūkam produkta ieviešanas un uzturēšanas posmos vitāli svarīgs ir tehniskais un klientu atbalsts. Parasti abi tiek nodalīti. Klientu atbalsta dienests sniedz palīdzību produkta un licenču iegādes brīžos vai abonēšanas neskaidrību gadījumos. Savukārt tehniskā atbalsta pienākums ir sniegt palīdzību darbā ar produktu, novērst tehniskas problēmas un gādāt, lai klients varētu izmantot visas pieejamās funkcijas.

Pie tam jāpatur prātā, ka faktiski katrs produkts pēc izstrādes ir jāuztur – vai nu atbilstoši garantijas laikā paredzētajām prasībām, ja produkts ir ražots pēc pasūtījuma, vai klientu apmierinātībai. Lai mērītu klientu apmierinātību, produktos mēdz iestrādāt dažādus atsauču rīkus. Pieredzes testēšana ir nepieciešama, lai uzturēšanas periodā varētu veikt uzlabojumus produkta darbībā. Pie uzturēšanas ir pieskaitāmas visas turpmākās produkta izstrādes funkcionalitātes uzlabošanai. Uzturēšanas laikā notiek tieši tāds pats ražošanas process ar specifikāciju izstrādi, plānošanu, izstrādi, testēšanu un mārketinga aktivitātēm, jo produkta jauna versija faktiski ir jauns produkts. Līdz ar to izstrādātājiem jāpārliecinās, ka tas darbojas nevainojami.

Citiem vārdiem sakot, labas datorprogrammas attīstīšana un uzlabošana nebeidzas, kamēr vien tai ir rentablu darbību nodrošinošs lietotāju loks. Šis faktors lielā mērā ilustrē programmas cenas veidošanos. Gan vienreizēja pirkuma, gan mākoņpakalpojuma abonēšanas gadījumā izstrādātājs cenā ierēķina programmas uzlabošanas izmaksas ilgā laika periodā. Ja programma maksā aizdomīgi lēti, ir ļoti augsts risks, izstrādātāja plānos nav to uzturēt gadiem ilgi.

Runājot par grāmatvedības programmu, tad jāņem vērā arī tas, ka šis ir specifisks produkts, kas ir radīts konkrētas valsts uzņēmumiem, jo nodokļu specifiskās prasības dažādās valstīs atšķiras. Protams, var iegādāties citās valstīs ražotu grāmatvedības programmu, bet tad ir jābūt gataviem, ka noteiktu nodokļu aprēķini nebūs piemēroti Latvijas likumdošanai, piemēram, algas nodokļi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) un ka nāksies pašiem ieviest izmaiņas vai iegādāties vietejā tirgū un vietējam tirgum ražoto programmu. 


Dalies: