Šodien ir grūti iztēloties veiksmīgu, uz izaugsmi vērstu uzņēmumu, kas savu produkciju tirgo tikai paša veikalā. Fiziska tirdzniecības vieta drastiski ierobežo aptveramo klientu loku, jo visi interesenti līdz tai nemaz nevar nokļūt pietiekami bieži. Tādēļ tirgošanās internetā kļuvusi par neatņemamu uzņēmējdarbības sastāvdaļu. Un ja vēl pirms dažiem gadiem no naudas ieguldīšanas interneta veikalā atturēja bažas, ka daļa pircēju nemaz nepratīs izmantot jaunās iespējas, tad pandēmija šajā ziņā visu salika «pa plauktiņiem».
Tagad preces digitālā grozā ieklikšķina arī sirmgalvji un lēnītēm aiztek uz pakomātu izņemt pasūtījumu, vai arī saņem to no kurjera rokām pie mājas sliekšņa. Pakomātu tīkla izplešanās visā valsts teritorijā lielā mērā veicinājusi tiešsaistes iepirkšanos, jo preču piegāde kļuvusi samērā lēta un arī ātra. Tas nozīmē tikai to, ka ražošanas un tirdzniecības uzņēmumiem, kuriem vēl nav sava internetveikala, ir pēdējais laiks ieviest šo digitālo rīku. Arī pavisam maziem.
Lētāk nekā telpu noma
Tā kā interneta komercija jau pāris desmitgades pasaulē «sit augstu vilni», lietotājiem sagatavoti visdažādākie risinājumi virtuālas tirdzniecības vietas izvēlei. Arī to cenas ir visnotaļ saprātīgas, krietni zemākas nekā telpu noma īsta veikala iekrātošanai. Piemēram, nelielu e-veikalu iespējams izveidot paša spēkiem, izmantojot gatavus moduļus un šablonus, un tā uzturēšana mēnesī izmaksās 15-25 eiro. Ja apgrozījums ir vismaz dažu simtu eiro apjomā, digitālas tirdzniecības vietas «būvēšana» jau atmaksājas. Turklāt tā palīdzēs audzēt ieņēmumus, sasniedzot pircējus citās pilsētās un pat valstīs.
E-Komercijas datu platforma Littledata pērnajā septembrī aptaujāja internetveikalu īpašniekus un noskaidroja, ka Shopify vidē tie vidēji gadā no viena pircēja iegūst ap 90 eiro. Savukārt labākajiem izdevās notirgot preces ap 320 eiro apmērā. WooCommerce platformā vidējie ieņēmumi no klienta bija ap 100 eiro, bet Top 10 veikaliem - virs 620 eiro. Adobe Commerce, kas iepriekš bija zināma ar nosaukumu Magento, vidējais rādītājs ir vēl augstāks – virs 130 eiro no pircēja gadā. Skaitļi ir gana pārliecinoši, lai gaidāmie izdevumi vairs nešķistu vērā ņemams šķērslis.
Tirgus laukumā vai savā bodē?
Ar ko sākt internetveikala izveidi? Vispirms vēlams nodefinēt vēlmes. Var pieslēgties lielajām tirdzniecības platformām kā eBay, Amazon vai Etsy, izveidojot savu «kiosku» milzu digitālajā tirgus laukumā, un censties tapt pamanītam, izmantojot vietņu piedāvātās reklamēšanās iespējas. Otrs variants ir izveidot pašam savu interneta veikalu. Atbilstoši paša gaumei, prasībām un iespējām. Maziem uzņēmumiem veikala uzprogrammēšana būs finansiāli neizdevīga, tādēļ pragmatiskāk izvēlēties kādu no populārajām platformām, ko izmanto tūkstošiem citu uzņēmumu Latvijā un ārzemēs. To vidū ir WooCommerce, Shopify, Squarespace, Mozello, Weebly un daudzas citas. Visas piedāvā bezmaksas izmēģinājuma periodu, pēc kura beigām izmaksas būs diezgan līdzīgas. WooCommerce bāzes versiju var lietot par velti, taču būs jāmaksā komisijas maksa no katra darījuma, Shopify izmaksā ap 27 eiro mēnesī, Wix - 25 eiro, Squarespace – 17 eiro, Mozello - 12 eiro un Weebly - 20 eiro.
Pārskatāmība un ērta lietošana
Kad platforma izvēlēta, tajā jāizveido sava veikala dizains, kas ietver kā vizuālo noformējumu, tā funkcionalitāti. Proti, kā preces tiks izkārtotas vietnē, kā sagrupētas kategorijās, kā notiks meklēšana, salīdzināšana un ielikšana grozā. Šī ir darba atbildīgākā un sarežģītākā daļa, jo no tās būs atkarīga pircēja pieredze – cik pārskatāma ir lapa, cik ātri tā ielādējas, cik viegli atrast nepieciešamo. Populārajās platformās darbu atvieglo dažādi moduļi, kas gadu gaitā ir noslīpēti, ņemot vērā lietotāju rekomendācijas. Pie tam ir iespēja «pašpikot» no veiksmīgākajiem paraugiem.
Kad dizains gatavs un preces ievietotas, jāpievieno maksāšanas un preču piegādes iespējas. Vairākums platformu atbalsta bankas pārskaitījumu, maksājumu ar karti un norēķināšanos ar PayPal. Tās arī ļauj pievienot piegādes veidu pēc patikas un pievienot katram citu cenu. Un jūs varēsiet piedāvāt gan preces izņemšanu veikalā, gan piegādi ar kurjeru, gan pakomāta tīkla pakalpojumus.
Gatavais veikals jāievieto paša izvēlētā vai platformas ieteiktā serverī un jāsavieno ar uzņēmuma mājas lapu. Bieži vien vietne tiek sapludināta ar e-veikalu, lai klients visu vajadzīgo informāciju par uzņēmumu un precēm var atrast vienuviet.
Jo zināmāks, jo vairāk klientu
Pēc tam sākas darbs pie veikala atpazīstamības stiprināšanas. Sākot ar SEO optimizāciju jeb panākšanu, kā veikals tiek uzrādīts pēc iespējas augstāk meklētājprogrammu meklējumos, un beidzot ar reklamēšanu sociālajos tīklos vai masu medijos. Šis būtībā ir nebeidzams process, taču no tā ir atkarīgs, cik daudz cilvēku veikalu pamanīs, apmeklēs to un iepirksies. Protams, ne brīdi nedrīkst aizmirst par preču kvalitāti un apkalpošanas kultūru, kas ietver arī pēc iespējas ātrāku preču piegādi klientam.
Ne mazāk svarīgi parūpēties par kvalitatīvu grāmatvedības programmu, kas palīdzēs ātri un ērti apkopot ienākošos maksājumus un sagatavot valsts iestādēm nepieciešamās atskaites.
Pat ja sākumā interneta veikala izveide šķiet sarežģīta, sākot darīt, šis process spēj patiesi aizraut. Jo īpaši līdz ar pirmajiem panākumiem. Pirmo pircēju iegriešanās sajūsmina un motivē turpināt attīstīt vietni, lai ieņēmumi nemitīgi augtu. Un digitālai tirdzniecībai patiešām nav robežu.