Jaunā strādāšanas forma - hibrīddarbs

Jaunā strādāšanas forma - hibrīddarbs

Joprojām darbs no mājām? Vai atgriešanās birojā? Vai varbūt kaut kas pa vidu? Pandēmijai aizvien turot sabiedrību neziņā par nākotni, biznesa pasaule sākusi meklēt labāko darba organizācijas risinājumu. Un aizvien skaļāk sevi piesaka hibrīda darba modelis. 

Labākais no abām pasaulēm

Kā jau vēsta nosaukums, tas ir krustojums starp darbu no mājām un strādāšanu birojā, kas paredz daļu darba nedēļas pavadīt vienā, daļu otrā vietā. Hibrīdstrādāšanas priekšrocība ir iespēja apvienot abu modeļu priekšrocības. Proti, dot kolektīvam iespēju satikties apspriedēs klātienē un tādējādi atbrīvot no jau apnikušajām video konferencēm, taču strādāšanas rutīnas daļu veikt mājās. Tādējādi darbinieki vairākas dienas nedēļā var ietaupīt ceļam atvēlēto laiku, netraucēti strādāt nu jau ierastajā vidē mājas darbistabā, kā arī brīvāk plānot savu darba laiku.

Par to, ka vairums strādājošo priecātos par šādu modeli, vairs šaubu nav. Pavasarī veiktajā Microsoft Work Trend Index 2021 aptaujā noskaidrots, ka 73% nodarbināto vēlas saglabāt elastīgu darba režīmu un 66% uzņēmumu vadītāju pasaulē ir gatavi atsaukties viņu vēlmēm, tādēļ daudzi jau pārkārto biroju hibrīddarba vajadzībām. 

Hibrīda darba modelis nav pandēmijas jaunievedums. Tādu jau vismaz desmitgadi piekopj jaunuzņēmumi, vismaz darbības sākuma stadijā. Taču tagad tas piedzīvo ārkārtīgu popularitātes uzplaukumu, uzņēmumiem mēģinot pielāgoties jaunajai pasaules realitātei.

Satikšanās saliedēšanai

Kas tad ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu piekopt šādu modeli? Patiesībā nekas īpašs, jo attālinātā darba veicēju rīcībā jau ir viss vajadzīgais. Tas ir ar darbam nepieciešamajām programmām aprīkots klēpjdators un drošs mobilā interneta pieslēgums. Hibrīdformas strādāšana nenozīmē, ka darbiniekiem obligāti jādodas uz biroju. Tikšanās var notikt kafejnīcās, kopstrādes telpās vai noīrētā viesnīcas konferenču zālē. ASV uzņēmumi aizvien vairāk izmanto īstermiņa biroju nomu, lai sanāktu kopā vien tad, kad tas patiešām vajadzīgs. Līdz ar to šī darba forma ir pieejama arī tiem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri pandēmijas laikā pavisam atteicās no biroja un izvācās no tā telpām. 

Satikšanās jēga lielākoties ir komandas gara uzturēšanai un ideju apmaiņai. Tā arī nepieciešama panīkušo darbinieku motivēšanai, kuriem attālinātā darbā radies iespaids, ka par viņiem ir aizmirsts vai ka viņi netiek pienācīgi novērtēti. Tādēļ biznesa līderiem vissvarīgāk ir izplānot kā šajās tikšanās reizēs maksimāli efektīvi veidot komunikāciju un likt komandai strādāt kopā, ciešā mijiedarbībā. 

Jāapgūst jaunas prasmes

Hibrīda darba modelis pieprasa jaunu iemaņu apgūšanu kā vadītājiem, tā padotajiem. Pirmajiem profesionālo prasmju arsenāls jāpapildina ar personālvadības un psiholoģijas speciālistu zināšanām, jo nākotnē paralēli komandas darba plānošanai būs arī jādomā, kā elastīgi pārkārtot darbinieku pienākumus un kā viņus motivēt pieņemt jaunos izaicinājumus. Savukārt darbiniekiem jāgatavojas kļūt atvērtākiem jaunu lomu pieņemšanā. Pieprasījums pēc šaura profila speciālistiem sarukšot un augstāk tiks novērtēti tie darbinieki, kuri fleksibli spēs uzņemties jaunus pienākumus. Līdz ar to uzņēmumiem jau laikus jādomā par atbilstošu apmācības programmu sarūpēšanu un rotācijas sistēmas izveidošanu. Darbiniekiem nāksies mācīties aizvien vairāk un kļūt daudzveidīgākiem. Pētījumā 2021 Deloitte Global Resilience Report noskaidrots, ka spēju pielāgoties jauniem apstākļiem 54% vadītāju jau tagad uzskata par kritiski svarīgāko darbinieku izvēlē.

Jauni digitālie risinājumi

Atsaistot darbiniekus no konkrētas strādāšanas vietas, pieaugs vajadzība pēc visaptverošām digitālām sadarbības platformām, jeb virtuāliem birojiem. Ja šobrīd ierasts izmantot atsevišķas projektu vadības, klientu attiecību, biznesa vadības un saziņas sistēmas, tad netālā nākotnē tās varētu aizstāt universāli risinājumi, arī mākonī, kuros būs apvienots viss uzņēmumam nepieciešamais. Tie būšot gluži kā virtuāli biroji, iespējams, pat vizuāli attēlots uzņēmuma fiziskais ofiss, lai darbinieki varētu viegli noorientēties ierastajā kārtībā - ieklikšķināt grāmatveža darbavietā un tikt pie finanšu dokumentiem, sapulču telpā komunicēt ar kolēģiem, gaitenī aplūkot tuvākos darba plānus un vadītāja kabinetā redzēt klientu informāciju. Šādā platformā visu formu komunikācija notiktu vienuviet, līdz ar to ar jaunajām iecerēm un problēmu risinājumiem viegli varēs iepazīties arī tie, kuri nav bijuši klāt apspriedē. Piemēram, noskatoties sapulces ierakstu. Arī no tām apspriedēm, kas notikušas klātienē, jo hibrīda darbs pieprasa maksimālu visas komunikācijas ierakstīšanu un apkopošanu, lai informācija vienmēr būtu pa rokai.



Dalies: